Rijd de routes van Bas, Devin en Josse: klim, kijk naar vogels of knal langs de Amstel

Terwijl je trapt langs waterwegen, bossen en weilanden, ontdek je Nederland op een unieke manier en zie je het land in aanloop naar de zomer met de routes van Bas, Devin en Josse in volle pracht langs je heen glijden:

Zondagochtendritje met Bas vanuit Zwolle

Bas is hard aan het trainen om competitief koersen met de ploeg te kunnen rijden. Eén van zijn favoriete trainingsroutes met vrienden is om vanuit Zwolle over de Lemelerberg, Luttenberg en de Holterberg naar Deventer te gaan en dan over de dijken terug. “Je begint met warmfietsen langs de vecht, dat is een mooi stukje langs het water.” Je maakt je benen alvast een beetje warm voor de Salanse heuvelrug. “De Lemelerberg kom je als eerste tegen, dat is ook een berg die bijvoorbeeld in de Ster van Zwolle zit. Het is een beklimming van twee minuutjes van ongeveer 2/3% gemiddeld. Een paar kilometer daarna volgt de Luttenberg, dat is een kleinere beklimming. Onderweg naar de Holtenberg kom je de Hellendoorseberg nog tegen. De Hollenberg is een weg van tien kilometer lang, wat de hele tijd glooiend is, op en af met super mooie uitzichten.”

Aan het einde daarvan zijn genoeg cafés en restaurants waar je even kunt stoppen om met je vrienden bij te komen van de beklimmingen. “Vervolgens rij je door naar Deventer, waar je de dijk opdraait. Vanaf Deventer is het nog ongeveer 30 kilometer langs de IJssel naar Hattem toe en daar kun je vervolgens de IJssel weer terug over richting Zwolle.Als je met een groep gaat is dit een perfecte route om elkaar lekker uit te dagen en sprintjes naar boven te doen.” Vergeet ook het laatste stuk niet om je heen te kijken, want in de prachtige natuur zitten zeker rond deze tijd van het jaar veel ooievaars, ook al denkt Devin soms nog dat dat reigers zijn. Bas: “Nog even een tip van mij: let wel op hoe de wind staat, want met noordenwind kan dat laatste stuk terug naar Zwolle nog weleens erg zwaar zijn voor de benen.”

De route van Bas:

Vogels kijken met Devin in Breda

Devin is druk aan trainen voor ‘The Ride’. Volgens Jacques Helderop, de trainer van het Tour de Tietema-Unibet Cycling Team, is de beste training een rit op het tempo dat je vogels kunt kijken. Devin start vanuit zijn woonplaats Breda, waar hij hier de perfecte route voor heeft. “West-Brabant is een mooie fietsomgeving. Er zijn daar veel bosgebieden waardoor je lekker uit de wind kunt rijden. In de lente gaan alle bomen bloeien, in de zomer is het heel kleurrijk en in de herfst heb je veel bruine bladeren, waardoor elk seizoen wel zijn eigen kenmerken heeft.”

Je vertrekt vanuit Bredarichting Roosendaal. Onderweg kom je verschillende plaatsen tegen, zoals Rucphen, St. Willebord en Etten-Leur. Net voor Roosendaal ga je de snelweg over en trek je richting de Belgische grens. “In België heb je fijne fietswegen, dus om daar even doorheen te rijden is wel echt fijn.” Als je een klein stukje door België hebt gereden ga je langs Chaam naar de Dreefjesroute. “Dat is echt mijn favoriete pad. Daar fiets ik eigenlijk bijna elk rondje wel langs.” Het is een geasfalteerd fietspad, dat echt kilometers lang door de bossen heen gaat. Je komt onderweg langs meertjes en verschillende restaurantjes. “Als je in de avond gaat, een beetje richting de tijd dat de zon gaat zakken, heb je een mooie oranje gloed door de bomen heen. Als het dan mooi weer is, zit je echt te genieten op de fiets.”

Ook bij deze route moet je vooraf goed kijken hoe de wind staat, omdat je best wel veel over landwegen heen fietst. Het is dus slim om met tegenwind door het bos te rijden, zodat je over de landwegen wind mee hebt.

De route van Devin:

Langs de route van Devin kun je heerlijk fietsen én vogeltjes kijken.

Sprinten met Josse langs de Amstel

Waar Bas (koersen rijden) en Devin (‘The Ride’) aan het trainen zijn voor iets specifieks, vindt Josse het vooral fijn om in vorm te blijven. Dat doet hij natuurlijk op de fiets. “Ik vind mijn route langs de Amstel zo mooi omdat het relatief rustige wegen zijn. Je fietst ook eigenlijk alleen maar langs water, wat een supermooi uitzicht geeft onderweg. Qua afstand is de route ook heel prettig. Je hebt voor je gevoel wel altijd een serieuze tocht gefietst,maar het is ook weer niet zo dat je de hele dag kwijt bent. Als je toch een stukje meer wil fietsen, is het heel makkelijk om een lusje aan je route toe te voegen.”

De meeste mensen zullen vanaf de A10 bij Amsterdam of vanaf de Kalfjeslaan de route opkomen. Dan fiets je naar Ouderkerk aan de Amstel, langs één van twee kanten van de Amstel. “Het maakt niet zoveel uit aan welke kant je fietst: links is heel rustig maar iets slechter wegdek en rechts is beter maar wel wat drukker.” Dan ga je niet de Ronde Hoep op maar sla je het dorp over en ga je naar rechts, waardoor je aan de overkant rijdt van de route van de Ronde Hoep. Dus je fiets wel langs hetzelfde water, maar aan de overkant. Je vervolgt je route naar Uithoorn, waar je het water oversteekt, en gaat naar Woerdense Verlaat. “Dat vind ik het mooiste stuk van de route, omdat het een kronkelweggetje is waar amper verkeer komt.”

ViaVinkenveen kom je al snel weer op hetzelfde pad langs de Amstel terug. “Dan kun je ervoor kiezen om je route natuurlijk mooi rond te maken. Daarvoor moet je rechts van de Amstel beginnen en dan moet je links vanaf de start terugkomen, omdat je dan geen kruising maakt. Dat is natuurlijk regel één van de perfecte route: dat het een rondje moet zijn en geen kruising.”

Nog een tip en een opmerking vanJosse: “Er zijn ook genoeg wegen tijdens de route waar je makkelijk een paar blokjes kunt doen. In het weekend kan het wel aardig druk zijn met fietsers. Dat is gezellig, maar pas dus ook op en houd het veilig.Je fietst niet door een bebost gebied, dus het is wel een heel eerlijk rondje. Je hebt de wind altijd een stukje mee en een stukje tegen.”